Geschiedenis

Wie niet waagt, die niet wint!

Vrijwel iedereen kent de gevulde koeken en wafels bij de supermarkt of bij het tankstation, die zijn namelijk altijd goed om de snelle trek of honger te stillen. De kans is erg groot dat deze geleverd worden door het bedrijf van Erik Bertram die in 2003 de groothandel van zijn vader overnam. Berobanket werd opgericht in 1964 te Epen. Het bedrijf verhuisde in 1970 naar Wijlre waarvandaan het in 2007 naar Landgraaf verhuisde doordat het -na diverse uitbreidingen- uit z'n jas was gegroeid. Het begon heel eenvoudig met een VW- busje, zo weet Erik die al van jongs af aan in de zaak meewerkte.

?Mijn vader kocht de wafels en koeken in bij een bakker en bood ze aan bij de kruideniers en buurtwinkels. Dat groeide in de loop der tijd uit, want er kwamen meer bakkers bij en ook klanten zoals campingwinkels, tankstations etc. Zo groeide het uit tot een groothandel. Tegenwoordig nemen we onze producten rechtstreeks af van fabrieken en grote bakkerijen. Soms wordt het qua verpakking kant en klaar aan ons geleverd en hoeven we het maar naar de klanten te brengen, maar het komt ook voor dat we een doos van bijvoorbeeld zestig stuks zelf verdelen in zakjes van drie of vijf stuks en die dan voorzien van etiketten met barcode, datum en andere noodzakelijke informatie.?

In 2003 nam Erik de zaak over nadat hij voor veranderingen had gezorgd die voor een verdubbeling van de omzet zorgden. Vanaf 2000 werkte hij al vanuit zijn eigen visie. Waar zijn vader zich bij de kleinere supermarkt en buurtwinkel hield, stapte Erik naar de grote ketens vanuit het motto ?wie niet waagt, die niet wint.? En met succes. Het merendeel van de klanten bestaat nu dan ook uit de grote supermarkten.

Erik?s moeder To Roijen is nog steeds werkzaam in het bedrijf, zij houdt zich bezig met de administratieve taken. De sfeer in het magazijn met kantoor is gemoedelijk, de opslagloods van zo?n 500 vierkante meter ligt pal achter het woonhuis van Erik Bertram in een buurt die speciaal voor wonen en werken bestemd is. ?Deze buurt is in de jaren zeventig gebouwd voor ondernemers die hun bedrijf aan huis wilden hebben. Veel mensen zijn ondertussen gepensioneerd, maar hier blijven wonen. Een van de voordelen is dat we met weinig vrachtverkeer te maken krijgen in vergelijking met de grote bedrijfs- en industriecomplexen. Het werk zo dicht bij huis hebben maakt wel dat je veel sneller geneigd bent nog ?even iets te doen.? Daardoor ben je toch altijd meer tijd bezig met werk dan wanneer je de deur achter je dicht trekt en nog een eindje naar huis moet rijden.?

Het assortiment is heel uitgebreid, van wafels en gevulde koeken tot linzenstukjes, koffiebroodjes, appelflappen en ander gebak dat enkele dagen tot twee weken houdbaar is. Wafels worden veelal uit België geïmporteerd en er rijden vier wagens rond die de artikelen naar de klanten brengen. Voor Erik Bertram is het bedrijf groot genoeg, hij vindt het op deze manier overzichtelijk en de groei hoeft zich niet in personeel en aanschaf van materieel te manifesteren. ?Ik heb vier vaste chauffeurs in dienst en verder mensen voor de administratie, het magazijn en het inpakken, een elftal medewerkers in totaal. Groter hoeft voor ons niet. Waar wij ons wel op richten is meedenken hoe een klant de verkoop van wafels en koeken kan stimuleren wat ook voor ons gunstiger is. Met een mooie krattenpresentatie waarin je een kant en klaar gevarieerd aanbod brengt, is het voor de consument aantrekkelijker om iets te kopen. Voor onze klanten is dat weer ideaal, omdat ze geen schappen hoeven te vullen. Zo verzorgen we ook de totale vakverzorging bij supermarkten. Daar ruimen wij de rekken of kratten in met onze spullen en hebben zij er geen omkijken naar.?

Sterk service gericht betekent ook flexibel zijn. ?Dat is voor ons geen enkel probleem,? knikt Erik, ?als een klant maar 5 dozen kan gebruiken, dan doen wij daar niet moeilijk over en kijken we wanneer de bezorging in onze route past.?